Már meg sem lepődünk...

2022-09-16

...ha okostelefon vagy tablet van egy kisgyermek kezében

A digitalizáció, mint fogalom felértékelődött az elmúlt években, amihez erősen hozzájárult a COVID járvány okozta helyzet, mely felgyorsította az online tér szerepének előrehaladását – online…online…online… ügyintézés, vásárlás, oktatás és még sorolhatnánk. A digitális fejlődés azonban nem csak a felnőttek világában van jelen, hanem a társadalom legfiatalabbjai is már okoseszközzel a kezükben rohangálnak.

Digitális „kütyük” kisebbek és nagyobbak kezében

Gondolhatjuk, hogy a mai világban már ez nem meglepő, „okosabbnál okosabb” eszközök vesznek minket körbe a mindennapjaink során, és nem csak minket, hanem ezzel együtt a gyermekeinket is. A kiskorú, legfeljebb 12 éves gyermekeket nevelő háztartásokban szinte mindenhol megtalálható már az okostelefon, négyből három háztartásban van számítógép, laptop, és náluk magasabb még a táblagépek használatának elterjedtsége is (37%), ha a fiatal gyermek nélküli háztartásokhoz hasonlítjuk.

Minél idősebb a családban a kiskorú gyermek annál biztosabb, hogy ő is használ valamilyen kisképernyős eszközt (okostelefont és/vagy tabletet).

A szülőknek nagy a felelősségük ebben, hiszen a gyermek, ha azt látja, hogy anya, apa is az okostelefonját bújja, akkor nem csoda, ha a gyermek is azt szeretné, hiszen ezt látja – ez főként a legkisebbekre igaz. Sajnos ritkán hallani viszont olyat, amit a minap hallottam kirándulás közben, egy ránézésre 7-8 éves kisfiútól, hogy „Apa, ne a telefonodat nyomkodd, hiszen olyan szép helyen vagyunk.”

Bár bizonyára vannak olyan szituációk, amikor a legegyszerűbb a gyermeket lekötni egy okoseszközzel, amin mesét nézhet, játszhat, és izgalmasabbnál izgalmasabb ingerek érik. És szomorú vagy nem, de már az 1-2 éves gyermekek negyede is kapcsolatba kerül ilyen eszközökkel, és majdnem minden második 7 éven aluli gyermekről elmondható ez.

A választóvonal kb. 7 éves kornál húzódik – amikor már a kisképernyős eszközök használata, úgy tűnik, megkerülhetetlen.

Ez abban is látszik, hogy e kor felett jelentősen megnő a használat elterjedtsége, ráadásul a 8 év feletti gyerekek (szinte) biztosan töltenek időt ezeknek az eszközöknek a nyomkodásával, nézésével.

A kép nagyítása: ITT

Kiskorúak digitális tevékenységei

Ahogy nő a gyermek, úgy használja egyre több mindenre ezeket az eszközöket – hát persze, egyre jobban nyílik meg neki a felfedezendő világ és egyre jobban tudja az eszközöket használni, és időközben ne feledjük: már írni-olvasni is megtanul, míg az applikációk száma végtelen és az internet is számtalan lehetőséget, újdonságot tartogat számára.

4 éves kor alatt még szűk a használati portfolió, a legjellemzőbb tevékenység a videómegosztó portálok használata – nagyon egyszerű: anyu, apu bekapcsolja a mesét rajta.

Bár 3-4 éves kor között megjelennek a játékok is, amik 5-6 éves korban már át is veszik az első helyet a videómegosztó portáloktól, bár mindkettő használata kifejezetten magas (előbbi 81%, míg utóbbi 71%).

7-8 éves korban tovább nő a különbség e két funkció között, és már a fényképkészítés, -nézegetés, -szerkesztés is népszerűbbé válik. 9 éves kortól viszont egyre sokszínűbben kezdik el használni az okoseszközöket.

11-12 éves korban „kitárul az egész világ” és elkezdenek internetezni, chat platformokat használni, videochatelni és social médiát is használni (pedig az utóbbit a 13 év alatti gyermekeknek nem is lehetne, és csak hamis életkor megadásával tudnak regisztrálni ezekre a felületekre).

Egy biztos, hogy az Alfa generáció (2010-től) már beleszületett az okoseszközök világába.

Bizonytalanságok és feszültségek

A szülők körében megosztó a vélemény, hogy milyen hatással bír a gyerekekre az okostelefon/tablet használata (jó vagy nem jó? káros vagy hasznos?).

Ez a témakör feszültséget is tud generálni a családokban - éppen mikor, mit. A különböző vélemények hatására viták alakulnak ki a felnőttek között, ami a gyermek eszközhasználatát illeti - majdnem minden második családban előfordult már ez. De hát mindenki jól szeretné csinálni… A vita témakörét a gyermek életkora (is) determinálja:

a kisebbek esetében főként arról is szól a vita, hogy egyáltalán használjon-e a gyerek ilyen eszközt, míg a 7 év feletti gyerekek estében már az időkorlát okoz feszültséget, hogy naponta mégis mennyi időt tölthessen a gyermek okostelefon/tablet használattal.

Mintha jobban féltenék bizonyos szempontból a hét év alatti gyerekeket. Esetükben azok a szülők, akik nem engedik ezeknek a használatát, kifejezetten káros hatásúnak ítélik meg és a függőség kialakulásától is félnek. Míg akik engedélyezik gyermeküknek, bár bennük is megjelenik a függőség veszélye miatti aggodalom, de ők pozitív hatást is látnak benne, mint például, hogy lehet akár készségfejlesztő is – ezzel párhuzamosan a káros hatás annyira nem is lebeg a szemük előtt (vagy az is lehet, hogy csak elhessegetik ezeket a negatív gondolatokat).

Hét év felett viszont már-már szükségesnek és hasznosnak tekintik a szülők a használatot. Az aggodalom is erősen megjelenik, ami a függőséget illeti, de náluk már nem tartják káros hatásúnak ezeknek az eszközöknek a használatát – ebben az életkorban úgy tűnik lassan, de biztosan ez már természetes és megkerülhetetlen – „csak” a függőséget kellene valahogyan elkerülni.

Annál is inkább, mert a magyar gyerekek relatíve sok időt töltenek a kisképernyős eszközök használatával.

A túl sok képernyőidő a gyerekek fizikai és mentális egészségét befolyásolhatja, sőt szemmel kapcsolatos különböző tüneteket is okozhat. Így nem véletlen, hogy különböző ajánlásokat lehet olvasni, hogy mennyi időt töltsön a gyermek képernyő előtt.

Az alábbi ajánlás (az American Academy of Pediatrics-tól*) viszont nem csak a kisképernyő előtt töltött időre vonatkozik.

2 éves kor alatt:

    Zéró képernyőidő (kivéve videótelefonálás családdal, barátokkal)

2-5 éves kor között:

    Nem több, mint 1 óra, és az is szülővel/felnőttel/testvérrel együtt

5-17 éves kor között:

    Nem több, mint 2 óra (ez alól kivétel a házi feladatok elvégzése miatti képernyő előtt töltött idő)

*https://www.osfhealthcare.org/blog/kids-screen-time-how-much-is-too-much/

A magyar kiskorú gyermekek körében a kisképernyős eszközök használati ideje – ahogyan a használati penetráció is - annál több, minél idősebb a gyermek.

A legkisebbek (1-2 évesek) is már átlagosan 50 percet töltenek naponta ezzel, míg a 11-12 éveseket már napi akár két és fél órára is leköti. A fenti ajánlást olvasva, az átlagos időtöltés soknak tűnik, főleg, hogy ebben nincs is benne a televízió és laptop/számítógép előtt töltött idő.

A cikk írója: Szűcs Kornélia, kutatásvezető, az NRC Kft. munkatársa. Pályáját 2014-ben kezdte marketingesként, és 2019 óta erősíti az NRC kutatói csapatát.

Szólj hozzá!

Nézd meg, miket nyerhetsz!

Friss híreink

Online kérdőívek kitöltésével szeretnél extra jövedelemhez jutni?

Összeszedtünk pár dolgot, amire érdemes odafigyelned, hogy a legtöbbet hozhasd ki ebből.

A legszorgosabb 3, sorsolásra nevező kitöltőnket idén októberben 20.000 Ft-os utalvánnyal díjazzuk!

Nézd meg a cikket, hogy megtudd, hogyan működik a Top 3 Joker Díj!