Hogyan mozizunk?

2020-01-21

Ma már számos alternatíva (pl.: stream és torrent oldalak) létezik a mozi mellett arra, hogy viszonylag hamar megtekinthessük a legújabb filmeket, ám ennek ellenére minden második hazai 18-59 éves legalább évente egyszer ellátogat egy moziba – derül ki a Netpanel legújabb felméréséből.

A moziba járás gyakoriságát erősen meghatározza az életkor – míg a harminc alattiak közel ötöde havonta beül 1-1 filmre, addig az ötvenesek mindössze 3%-a választja ezt a szórakozási formát havi rendszerességgel. A mozilátogatás kevésbé tűnik hétköznapi programnak, a moziba járók fele általában hétvégén látogatja meg a filmszínházakat. Az inkább hétköznap mozizók aránya mindössze 12%, és leginkább a felsőfokú végzettségűekre, valamint a budapestiekre jellemzőbb ez.  

Multiplex vagy művész?

A válasz egyértelműen az, hogy multiplex, ugyanis a hazai moziba járók tíz mozilátogatási alkalomból nyolcszor biztosan a többtermes, modern mozikat választják. Ugyan minél idősebb valaki, annál nagyobb valószínűséggel látogat el művész moziba, azonban még az ötvenesek is tízből hétszer a multiplexeket preferálják.

A többtermes mozik térnyerésével párhuzamosan megjelentek a különböző, speciális moziélményt biztosító technológiák is, melynek köszönhetően már nem csak hagyományos (2D) filmekre tudunk beülni. Ennek ellenére a mozilátogatók körében még mindig ezek a legkedveltebbek, ötből négy mozilátogató szokott beülni 2D filmekre. A második legkedveltebb a 3D-s film, ezt a moziba járók valamivel több, mint fele szokta választani. A különlegesebb moziélményeket (IMAX, 4DX, SCREEN X) nagyon kevesen keresik – ám ebben vélhetően az is szerepet játszik, hogy az ilyen technológiákkal felszerelt mozitermek száma igen alacsony, és leginkább a fővárosra korlátozódnak. A különleges mozizást leginkább a harminc alattiak és a férfiak részesítik előnyben.

Hogyan vásároljuk a mozijegyet?

Hiába lehet már interneten és okostelefonos alkalmazásokon keresztül is mozijegyet vásárolni, tízből hét moziba járó személyesen, közvetlenül a moziban szokott belépőt váltani a filmekre. A digitális jegyvásárlást kevesebben veszik igénybe, interneten keresztül tízből négy, míg applikáción keresztül mindössze tízből egy mozilátogató vásárol jegyet.

Mit vásárlunk a mozi büféjében?

A mozilátogatók döntő többsége számára egy moziélményhez hozzátartozik az evés-ivás is, hiszen ötből négyen szoktak valamit vásárolni a mozi büféjében. Természetesen a legnagyobb arányban (háromból ketten) a popcorn-t választják a büfé kínálatából, de a különböző alkoholmentes szomjoltók is igen népszerűek. A nachos-t minden negyedik mozizó választja - ez a rágcsálnivaló leginkább a fiatalok körében közkedvelt, a harminc alattiak valamivel kevesebb, mint fele szokta ezt választani a büfé pultjából. A vásárlók 57%-a nagyjából a mozijegy árának megfelelő összeget költ el a mozi büféjében, míg 15%-a annál is többet. A jegy áránál kevesebbért elsősorban az ötvenesek vásárolnak.

Mi a leginkább zavaró a moziban?

Kutatásunkban arra is kíváncsiak voltunk, hogy mik azok a tényezők, amelyek a leginkább zavaróak egy mozilátogatás során. Az eredmények alapján ezek a tényezők elsősorban nézőtársainkhoz köthetőek, ugyanis a moziba járók nagyjából felét a széktámla rugdosása, valamint a nézők hangoskodása zavarja. A top5 zavaró tényező közé tartoznak még a film előtt vetített reklámok, a késve érkező nézők, valamint az evés-ivást kísérő zajok a film közben.

Feliratos vagy szinkronos?

Sok filmrajongóban felmerülhet a kérdés, hogy miért szinkronizálva kerül a filmek többsége a hazai mozikba. Nos, erre a kutatási eredményeink alapján azt a választ adhatjuk, hogy azért vannak szinkronizálva, mert erre van igénye a hazai mozilátogatóknak. Tízből nyolcan ugyanis - ha választhatnának szinkronos/feliratos/eredeti hang között – szinkronizált verziót választanának. 

(A kutatást a Netpanelen végeztük 1000 fős, a 18-59 éves hazai lakosságra reprezentatív mintán.)

Szólj hozzá!

Nézd meg, miket nyerhetsz!

LG 55 UM7000PLC 4K UHD SMART LED TV okos TV

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

iPhone 8 64GB okostelefon

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

Playstation 4 Pro 1TB játékkonzol

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

JBL Charge 4 BT Black bluetooth hangszóró

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

KRUPS Nespresso Citiz XN740510 kapszulás kávéfőző

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

Feldobox Adrenalin élménydoboz

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

5000 Ft értékű vásárlási utalvány TESCO

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

5000 Ft értékű könyvutalvány Libri

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

5000 Ft értékű ajándékkártya Media Markt

Kapcsolódó sorsolás: 2020 3. negyedéves sorsolás

Friss híreink

Karantén dilemma: Főzni vagy rendelni?

Nem vette el az étvágyunkat a járványhelyzet, sőt, az emberek többsége új receptekkel is kísérletezett otthonában – derült ki a Netpanel kutatásából, mely a 18-65 éves lakosságot vizsgálta. Csaknem minden nő és a férfiak kétharmada legalább heti egyszer főzött otthon. Minden második budapesti lakos gyakrabban evett házilag készített melegételt, ezzel szemben az étel házhoz rendelésétől sokan tartottak.

Együtt segítettünk!

Minden kitöltött kérdőív 1 Ft támogatást jelent! Ezúttal a Szent László és Szent István Kórház Betegeiért, Orvosaiért és Dolgozóiért Alapítványnak segítettünk.